TJEKKIET:
Jeg fandt fred i et boheme paradis

27. januar 2021

Velkommen til sæsonafslutningen af Radiovagabond fra Europa.
Denne gang er vi i Tjekkiet og besøger den nordlige del af landet. Området hedder Liberec, men de kalder det også et ”Boheme Paradis”.

VÍTEJTE V ČESKÉ REPUBLICE

Hovedårsagen til at jeg tog til Tjekkiet på dette tidspunkt var på grund af TBEX – en konference for rejsebloggere og andre der (som mig) laver indhold om rejse og destinationer.

Deres konferencer, som de holder rundt omkring i verden, har altid en masse spændende talere og interessante workshops. Faktisk havde jeg selv en om, hvordan man starter en rejsepodcast.

Den fandt sted i Ostrava, som er en mindre by i den østlige del af landet – og ikke i hovedstaden Prag, som man måske ville tro.

Jeg er faktisk glad for, at det var her, for jeg har været i Prag mange gange før, og selvom det er en fantastisk skøn by, så jeg nød at se en anden del af landet.

Velkommen til Liberec regionen.

Og efter konferencen kom jeg til at se endnu mere, som jeg ikke havde set før. Jeg var inviteret på en pressetur i Liberec Regionen i den nordlige del af landet.

De kaldte turen “Finding your peace in a Bohemian paradise”… deraf titlen til denne episode.

En hurtig disclaimer: Selvom dette er en pressetur, hvor jeg var blevet inviteret, naturligvis med den bagtanke, at jeg dermed nok ville sige nogle pæne ting om området, så har jeg fået frie hænder til at sige, hvad jeg vil. Og alt, du kommer til at høre, er min helt ærlige og oprigtige mening.

Jeg var på tur med en flot dygtige rejsebloggere. FOTO: Todd Hatakeyama
Jeg var på tur med en flot dygtige rejsebloggere. FOTO: ToddHata.com

FAKTA OM TJEKKIET

• Tjekkiet … The Czech Republic har også et kort navn: Czechia. Det ligger midt i Centraleuropa og grænser op til Østrig mod syd, Tyskland mod vest, Polen mod nordøst og Slovakiet mod øst.
  • Landet rangerer som det tiende mest fredlige land i verden – ifølge Fredsindexet – Global Peace Index 2019. Danmark ligger i øvrigt på en femteplads.
  • Tjekkiet er det land med flest slotte i Europa – mere end 2000.
  • Øl er en vigtig ting i landet. Tjekkerne drikker flere øl pr. indbygger end noget andet land i verden. Den første pilsner, Urquell, blev første gang brygget i den tjekkiske by Plzeň i 1842.
  • Bløde kontaktlinser blev opfundet her, af en tjekkisk kemiker i 1959.
  • Den verdensberømte Škoda kommer fra Tjekkiet – en bil, der kan købes i mere end 100 lande.
Liberec byder på smuk natur.

VELKOMMEN TIL LIBEREC REGIONEN

Selvom det er den næstmindste region i Tjekkiet, er Liberec bestemt et besøg værd. De er kendt for glas- og smykkekunst, der er flot arkitektur og gamle slotte og så er der en smuk romantisk natur med klippebyer og bjergkæde.

Liberec Regionen ligger I den nordlige del af landet og grænser op til Polen og Tyskland.

Toppen af Ještěd Hill byder på en fantastisk udsigt og en meget speciel bygning, der rummer både et hotel, en restaurant og har et TV-tårn på taget.
Toppen af Ještěd Hill har en fantastisk udsigt og en meget speciel bygning, der rummer både et hotel, en restaurant og har et TV-tårn på taget. FOTO: ToddHata.com

På vores første dag tager vi lidt udenfor regionens hovedstad, der også hedder Liberec for at besøge toppen af Ještěd Hill. Herfra er der en fantastisk udsigt og en meget speciel bygning, der rummer både et hotel, en restaurant og har et TV-tårn på taget.

Denne bakketop bliver betragtet som et kendemærke for Liberec Regionen.

SOLOPGANG VED JEŠTED HILL

Efter vores besøg spurgte Eva, om vi havde lyst til at stå tidligt op næste morgen og komme tilbage hertil. At se solopgangen heroppe fra, skulle være en helt speciel oplevelse. Det sagde de fleste af os ja til, satte vækkeuret til omkring klokken 4 om morgenen.

GLAS KUNST I LIBEREC

Efter morgenmad tilbage på hotellet tog vi ud for at se noget, som denne region er berømt for: Glas kunst.

Stedet hedder Pačinek Glass og er opkaldt efter en mester indenfor glaskunst, Jiri Pacinek. Denne glaskunstner virkelig en mester indenfor sit felt. Hans kunst er noget mange samlere og museer rundt omkring i verden valfarter til Tjekkiet for at købe. Men det er ikke kun ham, der kan sit kram. Han samarbejder med mange andre kunstnere og designere.

Haven er meget unik. Ingen af glasblomsterne og glasplanterne findes andre steder i verden. Kun lige her.

Man kan besøge haven når som helst på dagen, og det bør man gøre, siger de. Den ser helt anderledes ud om morgenen, i middagssolen eller ved solnedgang. Og der dukker nye “glasplanter” op hele tiden.

Haven er åben året rundt, man behøver ikke at bestille tid, og det er gratis at komme ind.

JEG PUSTER GLAS I TJEKKIET

Og så rækker glaskunstneren mig et langt rør med en klump smeltet glas for enden og jeg begynder at puste stille og roligt, mens jeg drejer røret så den bløde glasboble, der langsomt vokser, ikke rammer gulvet.

Resten af gruppen står omkring mig i en cirkel g er synligt imponerede. Jeg kunne mærke, at de tænkte: ”Hva’ katten… den der radiomand er i virkeligheden en professionel glaskunstner… det har han sgu holdt hemmeligt længe…”.

Men så bristede boblen. Bogstaveligt.

Rejseblogger Michael Huxley fremviser sin kreation
Rejseblogger Michael Huxley fra England fremviser sin kreation
Canadiske Andy Vanr virker helt overrasket over, hvad han har lavet.

CVIKOW BREWERY

Som jeg nævnte tidligere, så er øl vigtigt i Tjekkiet. Og dette lille mikrobryggeri hedder Cvikov Brewery.

I 2013 blev den stolte tradition med ølproduktion på stedet genoptaget

Her bryggede de første gang øl i 1560, da de fik tilladelse til at lave hvedeøl og fremstille malt. Det fortsatte de med i fire hundrede år, men i 1968 var det slut.

Først næsten et halvt århundrede senere blev den stolte tradition på stedet genoptaget, da en iværksætter købte de forfaldne bygninger i 2013 og genoptog produktionen.

Vi fik lov til at smage på fem forskellige øl.
The Regional Art Gallery Liberec ligger i en spændende bygning.

KUNST OG EN HAJ

Efter en dejlig morgenmad startede vi den næste dag med at kigge på kunst i The Regional Art Gallery Liberec. Ikke alene er det et interessant galleri, men det ligger også i en meget smuk gammel bygning.

Inden besøget i den botaniske have, spiste vi frokost i Restaurant ZOO1320. Det er en fantastisk smuk restaurant, som jeg varmt anbefaler, at du besøger, hvis du er i området.

FØLER MIG NUTTET I TJEKKIET

Herefter tog vi videre til Palace Plus, som er den største smykkebutik i Centraleuropa. Den er på 700 m2 og de sælger mere en 4500 forskellige slags smykker. Efter en præsentation af stedet, fik vi selv chancen for at designe vores egne smykker.

Palace Plus er den største smykkebutik i Centraleuropa – på 700 m2 og med mere en 4500 forskellige slags smykker.
Koncentrerede rejsebloggere skaber smykker.

Så her sad jeg og satte perler på snor i Tjekkiet. Det er ikke noget, jeg havde forestillet mig, at jeg nogensinde skulle gøre.

I feel pretty.

TROPISK BOBSLÆDE-RÆS

Mens jeg var i Liberec Regionen var det højsommer og meget varmt. Over 30 grader. Så jeg havde ikke forventet, hvad der skulle ske herefter: Vi skulle køre bobslæder – og denne gang på et sjovere og mere action-fyldt sted end, hvor jeg var da jeg forlod dig.

Stedet hedder Bobová Dráha og det var så sjovt at føle sig som en ti-årig i et par minutter.

Mens jeg drøner nedad, er det også tid til at sige farvel til Liberec i Tjekkiet … og det er samtidig også ved at være slut på denne sæson fra Europa.

Jeg må sige, at det var fedt at se dele af Tjekkiet, som jeg ikke havde set før. Jeg håber, at det har inspireret dig til at tage et smut nordpå næste gang du er i Prag. Det eneste, der er svært ved at være her, er udtalen på de forskellige steder i landet. Og her til sidst prøver Eva at lære mig lidt mere.

Tak til Visit Liberec for at invitere mig på denne pressetur og til Eva Hornová for at være så flink til at lære mig at tale tjekkisk. Ja, noget i den stil.

Nu tager jeg tilbage over på den anden side af Atlanten for at tage på endnu en roadtrip i USA. Jeg vil besøge alle seks stater I New England og en hel del mere. Vi starter i Boston og det glæder jeg mig rigtig meget til.

Jeg hedder Palle Bo og jeg skal videre. Vi ses.

Når du er færdig med at lytte skulle du også se YouTuber Todd Hatakeyamas video fra turen.

JEG VIL GERNE HØRE FRA DIG

Hvor er du og hvad laver du lige nu, mens du lytter til denne episode. Du kan enten sende mig en email på lytter@radiovagabond.dk eller udfylde formularen på Radiovagabond.dk. Eller sende en stemmebesked ved at klikke på banneret herunder.

Uanset hvad du gør, vil jeg meget gerne høre fra dig. Det er altid sjovt at høre, hvem der sidder ude på den anden side af højttaleren.

SPONSOR

Som altid tak til min sponsor, Hotels25.dk. Det er et sted, du altid kan finde de bedste priser på overnatning rundt omkring i verden.

Radiovagabond er produceret af RadioGuru.