SRI LANKA:
Ting at se i det centrale og østlige del

24. september 2019

Vi er tilbage i Sri Lanka i den tredje episode om, hvad dette land har at tilbyde.
Og nu er det tid til at forlade Colombo.

TING AT SE I DEN CENTRALE OG ØSTLIGE DEL AF SRI LANKA

I denne episode deler jeg mindst fem ting, som jeg vil anbefale dig at udforske i den centrale og østlige del af Sri Lanka.

• Pineapple Farm
  • Ridee Viharaya
  • Koneswaram-templet
  • Solopgang på stranden i Trincomalee
  • Køretur med oksekærre og Kano-katamaran nær Habarana

Jeg er på en pressetur, inviteret af Sri Lanka Tourism, og jeg udforsker landet sammen med seks andre “content creators”. Lad mig introducere dem for dig:

(Fra venstre) Romina, Johanna, Viola, Palle Bo, den ledende munk, Serena, Maria og Katarina

Selvom vi kun er syv personer og let kunne være i én minibus, har Sri Lanka Tourism givet os to minibusser så vi ikke sidder så klemt. De to chauffører, Fernando og Pradeep, fungerer også som vores guider.

Den første dag på vejen tager vi hen over øen fra Colombo i sydvest til Trincomalee i nordøst. Selvom afstandene ikke er så store, bliver det en fuld køredag ​​- med et par stop på vejen.

Trincomalee er en havneby på den nordøstlige kyst af Sri Lanka.

PINEAPPLE FARM

Vores første stop var på en ananas gård, der hedder Pineapple Village. Det var første gang, jeg så, hvordan ananas dyrkes og jeg prøvede også at smage dem – direkte fra træet (eller busken er det vel nærmere). Det smagte vidunderligt, men det, der overraskede mig mest, var, at de dryssede salt og chili på dem.

RIDEE VIHARAYA – SØLVTEMPLET

Halvvejs over øen stoppede vi ved et buddhistisk tempel, der hedder Ridee Viharaya. Ridee betyder sølv og Viharaya betyder tempel, så The Silver Temple/Sølvtemplet. Det er bygget under en bjergside og ser fantastisk ud.

Jeg var forbløffet over, at det var muligt at bygge det under denne kolossale klippe for mere end 2.000 år siden uden at klippen styrtede sammen.

Ifølge legenden var dette kun muligt, fordi kongen havde to kæmper til at hjælpe dem med at løfte bjerget. Ja, naturligvis. Hvorfor kunne jeg ikke regne det ud selv?

Inde i templet var der mange statuer af Buddha og det er helt klart et besøg værd.

Ridee Viharaya havde sin begyndelse i en række huleboliger i en klippeside. I de tidlige dage af buddhismen blev disse engang beboet af mediterende munke.

Munkene er stadig her. den førende munk havde accepteret at mødes og hilse med os. Han ser nøjagtigt ud, som du ville forvente en buddhistisk munk ser ud. Svøbt i orange, helt barberet og meget smilende og indbydende.

BO GRATIS PÅ TEMPELET

Noget af det, der er unikt ved dette sted, er, at de lader folk bo her helt gratis. Du kan bo her gratis, hvis du kommer for at meditere.

Ifølge deres hjemmeside, er det såkaldte Pilgrim Rest udstyret med moderne faciliteter og værelser beliggende i rolige omgivelser i Silver Temple og at det er gratis for de hengivne.

Vi fik se et af de værelser, som folk kan bo i, og det er som et moderne hotelværelse – med en fantastisk udsigt.

Det er den ledende munks fornemste opgave, at gæsterne føler sig velkomne her. Efter en rundvisning i området i og omkring templet, serverede de te og kager til os. Da vi skulle til at forlade stedet gav vores guide, Sasa, diskret munken en kuvert med nogle penge. Men han ville simpelthen ikke tage det.

Jeg undrede mig over, hvordan det hele er finansieret. Fordi det ikke kan være billigt at vedligeholde sådan et sted. Sasa fortæller mig, at de får penge fra regeringen, men er også afhængige af donationer. Hvis du bor her, er det gratis, men du er velkommen til at give lidt penge som en gave.

Hvis du vil lære mere om The Silver Temple – og måske møde munken og de små aber, der springer rundt overalt, kan du starte med et besøg på deres website RideeViharaya.lk.

NY PODCAST FRA RADIOGURU:

TRAVEL MATTERS

Sidste uge lancerede jeg en anden podcast, som måske er noget for dig, hvis du er interesseret i rejser og især “travel content creation”, som rejse blogging, YouTubing, Instagramming eller hvis du som jeg laver en podcast om rejser.

Podcasten hedder Travel Matters og den er den officielle podcast fra TBEX – en organisation, der laver konferencer. Jeg er vært sammen med TBEX CEO Rick Calvert.

På TBEX Nordamerika for nylig i Billings, Montana, optog vi en række interessante interviews, som vi vil dele med dig i kommende episoder af Travel Matters.

Find Travel Matters, hvor end du henter dine til podcasts.

KONESWARAM TEMPLET I TRINCOMALEE

Trincomalee er en havneby på den nordøstlige kyst af Sri Lanka og den lille by har den sjette største naturlige havn i verden.

Fredag ​​morgen besøger vi Koneswaram-templet – templet med de tusind søjler.

Udenfor templet er der en kæmpe statue af Shiva.

Det er et klassisk middelalderligt hinduistisk tempelkompleks, beliggende på en halvø, hvor Fort Frederick også blev bygget af portugiserne i det 17. århundrede.

På samme sted ligger det store Koneswaram-tempel på Swami Rock Cliff, som også er et populært udsigtspunkt til at se blåhvaler. Kompleks indeholder udsmykkede helligdomme, malerier og statuer og en kæmpe statue af Shiva.

Ved siden af ligger Gokanna-tempel, som har panoramaudsigt over byen og kysten.

HINDUISME ER IKKE DEN STØRSTE RELIGION I SRI LANKA

Som du måske husker fra min første episode her fra Sri Lanka, så er den største religion buddhisme for omkring 69% af Sri Lankans. Cirka 18% er hinduer.

Så ikke den største religion, men det er verdens 3. største religion og er blevet kaldt den ældste religion i verden.

Når du tænker på det, tænker du sandsynligvis på statuerne med mange arme. Og der er mange af dem i dette tempel. Det er som at komme ind på et museum.

KING RAVANA HAVDE ET HIDSIGT TEMPERAMENT

Et navn, der bliver ved med at dukke op, var “Kong Ravana”. Han regerede Sri Lanka for næsten 5000 år siden, og vi ser ham på mange malerier og statuer inde i templet. Han har altid en fantastisk overskæg og ofte mange arme og endda mange hoveder. Dette er fordi, Kong Ravana havde så mange evner, og kunne gøre så mange ting på samme tid.

King Ravana

Ifølge vores guide Pradeep var han superintelligent, en stor hersker og meget stærk.

Pradeep taler om King Ravana

Og han havde et hidsigt temperament. Da vi forlod templet gik vi på en bro over en kløft med klipper på begge sider – og vand dybt nede under.

Sagnet fortæller, at kong Ravana var sur en dag. Han huggede sit sværd ned til jorden her på stedet og skabte denne enorme kløft.

Lidt senere kom vi til nogle varme kilder. Nogle brønde med naturligt varmt vand i dem.

Igen siger sagnet, at Kong Ravanas hidsige temperament skabte dette. Han huggede huller i jorden med sit sværd og varmt vand sprang ud fra jorden.

Det virker meget som om, at dette er en fyr, der kunne bruge lidt ager-management. Men srilankanske folk ser ham som den bedste konge, de nogensinde havde haft.

Pradeep fortæller mig, at han endda opfandt flyvning længe før Wright Brothers – for næsten 5,000 år siden.

BREV FRA EN LYTTER

Jeg fik endnu et brev fra en lytter. Dette er fra en af ​​mine lyttere i Canada:

Hi Palle,

I just found your podcast today and have been bingeing your west Africa episodes as I was walking along Bloor street west in Toronto at about 7 pm on my way from work to my choir rehearsal this evening :)

My brother is about to move from Brussels to Dakar for work in November, so I was looking for podcasts to help me imagine what his life will be like when he moves there. And yours was very helpful for that so thank you.

I hope you are continuing to enjoy your travels and don’t hesitate to get in touch if you’re passing through Toronto and would like a coffee or even a place to stay for a night or two. We would love to hear about your travels in person.

Take care,

Siofradh.

Tak, Siofradh. Du burde gå tilbage og lytte til mine episoder fra Toronto – og du vil vide, at det er en af ​​mine yndlingsbyer. Jeg kommer helt sikkert tilbage til Toronto, så jeg tager dig på ordet med hensyn til den kaffe.

Hvis du også vil sende mig en e-mail, der fortæller mig, hvor du er, og hvad du laver lige nu, så send den til lytter@radiovagabond.dk. Eller send eller en talebesked på WhatsApp på +45 40 105 105.

SOLOPGANG OVER STRANDEN

Vi bor på et hotel, der hedder Pigeon Island Beach Resort. Det ligger bogstaveligt talt på stranden lige nord for Trincomalee.

Den næste morgen stod jeg op klokken 5, for at gå ned til stranden lave en timelapse af solopgangen. Til min irritation gik elleve unge mænd ind i mit skud. Så fandt så ud af, at de trak i et reb ude fra havet. De var i gang med at hive et fiskenet op fra havet. Og jeg gik derover og hjalp dem med at hive i rebet i et stykke tid.

Nogen har sidenhen fortalt mig, at når turister gør det, deler de et par af fiskene med de mennesker, der har hjulpet dem. Jeg blev der dog ikke helt til slut, så jeg fik aldrig min fisk. Jeg skulle op og pakke og gøre mig klar til den næste dag med udforskning af Sri Lanka.

Jeg vil meget gerne tilbage og tilbringe mindst en uge her på Pigeon Island Beach Resort. Især da jeg så, at de har et dykkercenter – og det er bare for længe siden jeg har været ude at dykke. Men tidsplanen gav mig ikke tid til det, så det giver mig blot en undskyldning til at vende tilbage til Sri Lanka.

FAKTA OM, HVOR VI ER

• Det højeste punkt i Sri Lanka er Mount Pedro, der når 2.524 meter over havets overflade.
  • Med over 400 vandfald har Sri Lanka måske det største antal vandfald i noget land i verden i sammenligning med dets størrelse. Bambarakanda Falls er det højeste vandfald i landet med en højde på 263 meter.
  • Der er 22 nationalparker og 8 UNESCOs World Heritage Sites i Sri Lanka.

JEG STYREDE EN OKSEKÆRRE I NÆRHEDEN AF HABARANA

Vi kørte 100 km sydvest fra Trincomalee til Habarana. Det er her, vi skal overnatte i aften, og også hvor vi skal ud i naturen.

Da vi kommer tæt på Habarana, drejer vi fra asfaltvejen ned på en grusvej, og kommer lidt efter til en lille lysning i skoven.

Er skal dybt ind i skoven på små oksekærrer. Fire personer i hver vogn med to dovne hvide tyre, der trækker os.

Jeg var foran sammen med ham, der styrede vognen og kontrollerede tyrene. Han havde kommando-råb for venstre, højre, stop og gå hurtigere.

Tyrene virkede ret dovne, men han sad lige bag dem, og hvis han svingede benet lidt, ville han give dem et blidt spark i kuglerne. Og det ville få dem til at gå hurtigt.

Halvvejs gav han mig kontrol over vognen og hoppede af. Så der var. Jeg kontrollerede en oksekærre på en grusvej i en skov i Sri Lanka. Det var en første jeg havde gjort det.

Og nej, jeg sparkede ingen kugler.

Vores “Bullock Cart driver”

Vi havde stadig lidt af en gåtur, inden vi nåede vores destination. På vejen dertil så vi en træhytte tæt på et rismark. Denne hytte bruges til at holde vagt om natten og skræmme dyr væk med fyrværker og trommer.

Vi krydsede floden i to kanoer, der var bundet sammen – en slags kano-katamaran, som de også bruger til fiskeri.

Floden var ikke så bred, fordi det er “dry season” lige nu. I “wet season” vil vandstanden stige et par meter og gøre floden meget bredere.

Udsigtstårn ved rismarkerne

Vi er på vej mod den lille landsby, hvor vi skal opleve en traditionel autentisk landsby-frokost og få en lokal madlavnings–demonstration. Vi tager også på en elefantsafari og ser store flokke i naturen.

Det er i den næste episode af Radiovagabond.

DISCLAIMER:
Turen til Sri Lanka er blevet gjort mulig af Sri Lanka Tourism, men alt hvad jeg har sagt i denne episode er min ærlige mening.

LINKS:
Produceret af Radioguru.
Sponsor Hotels25.dk
Radiovagabond.dk kan du se billeder og links til alt, hvad jeg nævner.
Du kan også følge Radiovagabond FacebookTwitterInstagram og  YouTube.